Passa al contingut principal

20 preguntes per a conèixer-nos millor


A un home se li pot prendre tot menys una cosa: la darrera de les llibertats humanes –triar la pròpia actitud davant les circumstàncies, triar el propi camí. Viktor Frakl “L’home a la recerca de sentit”

L’únic viatge és a l’interior d’un mateix. Rainer Maria Rilke.











Amb aquestes cites comença un article sobre autoconeixement (vegeu http://blogs.psychcentral.com/weightless/2014/07/20-questions-for-connecting-to-yourself-your-needs/?utm_source=PsychCentral&utm_medium=twitter ). Ara que estem a l’estiu, amb aquests dies llargs, plens de llum i, per la majoria de gent, plens d’activitat social, és un bon moment per tal de fer plans per a la pròpia vida. Aquests moments poden ser millor que el que usem per fer els propòsits d’any nou i les preguntes poden ajudar-nos a trobar nous camins per a tenir cura de nosaltres mateixos.

Les 20 qüestions a les que se'ns proposa respondre són les següents:

  • Com seria el meu dia ideal?
  • Quin seria l’objectiu que no m’he permès mai perseguir? Per què?
  • Què és el que m’engresca moltíssim?
  • Què és el que em frustra actualment?
  • Si disposés de 100 euros extres cada setmana, què faria?
  • De quina cosa n’estic profundament orgullós?
  • Quins pensaments em revenen a la nit?
  • Quina és la primera cosa en la que penso quan m’aixeco al matí?
  • He estat consistent? He pogut expressar el que realment sento?
  • Quina és la meva veritat?
  • Què estic disposat a descobrir o sobre què vull aprendre més?
  • Què és el que voldria que el meu jo passat –el nin que era, el jove que era o l’adult que vaig ser- sabés?
  • Estic d’acord amb els paraules de Irwin Yalom : “Si escalem prou amunt arribarem a una alçada des de la qual la tragèdia deixa de veure’s com a tràgica”?
  • El meu aspecte, el meu pes o la meva figura han fet que deixi de viure coses que m’agradaria viure? Per què?
  • En quines àrees de la meva vida em sento confortable i en quines incòmode?
  • Què és el que és important per a mi?
  • Qui i què m’inspira?
  •  A qui m’assemblo més?
  • Com em sento?
  • Quan ja no sigui aquí, què és el que m’agradaria que els altres recordessin de mi? (Quina és l’empremta que m’agradaria deixar?).
Bona reflexió!

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Les fortaleses personals

Martin Seligman, el màxim exponent de la Psicologia Positiva, presentava en el seu llibre “ La auténtica felicidad ” la seva teoria sobre les fortaleses, característiques de la personalitat que ens permeten aprendre, fruir, estar alegres, ésser generosos, solidaris i optimistes. L’avantatge de conèixer aquells trets que ens permeten generar estats positius és que si identifiquem les nostres fortaleses podem planificar les nostres activitats de forma que es manifestin el màxim possible i, així, entrar en el cercle virtuós de les emocions positives . Seligman parla de 24 fortaleses que s’agrupen en els següents apartats: saviesa i coneixement, valentia, humanitat i amor, justícia, temprança i, finalment, transcendència . En la seva web www.authentichappiness.org es pot trobar tot el qüestionari. La saviesa i el coneixement suposen una puntuació sobre la curiositat, l’amor pel coneixement, la capacitat de judici, l’enginy, la intel·ligència social i la perspectiva .

7 coses que hem d’aprendre sobre les emocions

Les persones amb agilitat emocional  “són capaces de tolerar alts nivells d’estrès i de resistir els embats, mentre encara continuen implicades, obertes i receptives. Elles entenen que la vida no sempre és fàcil però continuen actuant d’acord amb els seus valors més profunds i persegueixen les seves metes més grans a llarg termini. Experimenten sentiments com la ràbia i la tristesa –i qui no?- però les afronten amb curiositat, autocompassió i acceptació. I, més que deixar que aquests sentiments les guiïn, les persones amb agilitat emocional es centren de manera efectiva –amb tots els seus defectes- en les seves ambicions més elevades” https://benestaremocional.blogspot.com.es/2017/02/agilitat-emocional.html “Kashdan  i Biswas-Diener expliquen que quan el cervell emocional es posa en marxa i s’inicia una resposta d’alarma o ansietat es produeixen una sèrie de coses: es millora la percepció, amb una visió amplificada, que permet veure coses que estan a una gran distància, i una es

Estimat Pere, avui fa 6 anys...

“Si la mort és una pregunta, nosaltres mirem de respondre-la pensant en la teva com a indicació de que hem d’acceptar el que ve, hem de fer el millor pels altres i hem d’intentar aprendre del que ens va passant. I, també, com ens recorda Maria Konnikova en el que ella anomena “El gran farol”, hem de fer com si, al final, tinguéssim prou força per fer-ho bé, el millor possible.” https://benestaremocional.blogspot.com/2022/07/estimat-pere-avui-fa-5-anys.html “Tal dia com avui, dos dies abans de morir, els de pal·liatius van dir-te que la vida s'escolava del teu cos de manera definitiva... I vas enfonsar-te unes hores per tornar a renéixer amb més força per tal de poder despedir-te de tothom, de dir les darreres paraules, de tancar la teva història i la que havies compartit amb nosaltres... Vas donar les gràcies i vas dir que estaves molt content de la família, de cada un de nosaltres...” https://benestaremocional.blogspot.com/2020/07/estimat-pere-ara-fa-3-anys.html “En Pere,