dissabte, 28 de desembre de 2013

Els beneficis del Mindfulness sobre l'atenció i la gestió emocional



Ja hem parlat en altres ocasions dels beneficis del Mindfulness (vegeu, per exemple, les entrades del 18, 24 i 31 de març de 2012). Tanmateix, Daniel Goleman, en el seu llibre “Focus. Desarrollar la atención para alcanzar la excelencia”, ens recorda que no només hem de pensar en la pròpia millora de l’atenció, sinó que recorda que, gràcies al control d’aquesta, podem fer una bona gestió cognitiva i emocional.

Goleman cita els treballs de Richard Davidson, un conegut d’aquest blog (vegeu les entrades del 7 i 16 de juny de 2012), per tal de sintetitzar dues gran avantatges de la pràctica del Mindfulness: per una banda, estimula la xarxa atencional que es situa en la regió frontotemporal del cervell i que ens permet dirigir la nostra atenció al que en aquell moment considerem important. Aquesta xarxa ens permet desconnectar d’una cosa i enfocar allò que ens interessa, mantenint-nos-hi centrats.

L’altre avantatge derivat de la pràctica del Mindfulness té a veure amb la millora de l’atenció selectiva, gràcies a una major capacitat d’inhibir el poder de les distraccions que es produeixen en l’entorn, de manera que podem centrar-nos en el que ens importa.

Goleman, cita al psicòleg Mark Greenberg i les dades que s’han anat obtenint, on es pot constatar que un dels processos que millora més, gràcies a la pràctica de Mindfulness i a la major capacitat atencional, és la comprensió. La divagació fa molt difícil la comprensió, però només es pot neutralitzar gràcies a la metaconciència, és a dir, a prestar atenció a la mateixa atenció, de manera que siguem capaços d’adonar-nos de que no ens estem adonant del que realment importa i, conseqüentment, puguem corregir el nostre focus d’atenció. L’entrenament en Mindfulness enforteix aquesta capacitat.

Per altra banda, tothom que ha provat de practicar Mindfulness, encara que només sigui seguint la respiració durant uns minuts, ha pogut sentir els seus efectes sobre la relaxació. La calma resultant de la pràctica suggereix l’activació del nervi vago, clau per tal de mantenir-se tranquils en situacions estressants, de manera que sigui més fàcil superar els contratemps.

L’augment del to vagal dóna lloc a una major flexibilitat de resposta, en part gràcies a millorar la capacitat de recuperació dels efectes de l’estrès. Això té l’efecte de millorar la gestió de l’atenció i de les emocions, de manera que les persones tenen més facilitat per establir relacions socials més positives i mantenir interaccions més eficaces.

A més, a part de totes aquestes avantatges, la pràctica de Mindfulness va acompanyada d’una reducció en els símptomes d’una àmplia mostra de trastorns fisiològics, des dels tremolors fins a la hipertensió i el dolor crònic.

El Mindfulness suposa una reeducació dels nostres hàbits d’atenció i, de forma especial, de la nostra caiguda continuada en la distracció. A més, s’enforteix la connexió entre les regions executives prefrontals (que regulen l’atenció i la planificació) i l’amígdala (que ens avisa i ens mobilitza davant el perill), de forma que resulta més fàcil dir “no” als impulsos. Al generar un espai de decisió entre l’impuls  i la conducta, la pràctica de Mindfulness ens permet observar els nostres processos mentals, sense ser dominats per ells. Així, passem a tenir més possibilitats de decisió, gestionant de forma eficient els impulsos més problemàtics que ens portaven a accions que després lamentàvem.

Bona pràctica!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada