dissabte, 23 de novembre de 2013

Practicar la gratitud



El 12 de novembre de 2012 feia una entrada que parlava de les Claus del Benestar, basant-me en les aportacions que feia una de les grans estudioses del benestar, Sonja Lyubomirsky, en el seu llibre “La ciencia de la felicidad”. En aquesta entrada ens recordava que el 40 % de la nostra puntuació en benestar depèn directament de les nostres activitats, és a dir, de les nostres accions.


Dèiem, parlant del Sistema d’Exploració o Plaer (vegeu l'entrada del 16 de novembre de 2013), que les persones optimistes mostren una major capacitat per tal d’activar-lo. No es tracta, només, de pensar de forma positiva, sinó que, sobretot, es tracta d’actuar en una direcció positiva, d’acord amb un pla d’acció basat en els nostres valors. Sonja Lyubomirky, per la seva banda, ens oferia 12 activitats que podíem cultivar i que, en investigacions serioses, havien provat la seva efectivitat a l'hora d'aconseguir una millora del benestar. Proposava que en triéssim quatre d’elles.


La primera d’elles és la gratitud, és a dir, donar les gràcies per les coses que tenim (ja sigui a algú molt proper, de forma explícita, o en privat, en forma meditativa o en format de diari) o transmetre la nostra gratitud a alguna persona a la que mai haguem agraït tot el que hem rebut d’ella.


Ja havíem parlat de la importància de la gratitud en una entrada sobre Solomon (vegeu la de l’11 de desembre de 2011), en la que es proposava l’agraïment com l’emoció central d’una ètica emocional (d’una vida viscuda amb benestar emocional). Com explica Lyubomirsky, la gratitud és sorpresa, és agraïment, és mirar la part positiva d’un contratemps, és donar les gràcies pel que tens. És fruir, és no donar les coses per suposades, és centrar la mirada en el present. Per definició, la pràctica de la gratitud suposa estar present i apreciar la vida tal i com és i donar les gràcies pel que ha fet possible aquesta realitat.


Expressar gratitud causa la millora del nostre benestar i de la nostra salut física i mental, segurament pel fet que activa directament les estructures del nostre sistema de plaer. Cultivar una actitud d’agraïment augmenta la felicitat de vuit maneres:


1) Pensar amb gratitud ajuda a assaborir les experiències positives de la vida;

2) Expressar gratitud reforça l’autoestima per la via de desactivar l’hàbit de concentrar l’atenció en els fracassos;

3) La gratitud ens ajuda a afrontar l’estrès, gràcies a permetre una interpretació positiva dels moments problemàtics i a desactivar la tendència a recordar coses negatives. Expressar gratitud en els moments difícils, com podria ser el cas d’una malaltia o d’una pèrdua, pot ajudar a adaptar-se, a seguir endavant;

4) Expressar agraïment estimula el comportament moral positiu, fent més probable ajudar més als altres, per exemple;

5) La gratitud pot ajudar a establir nous vincles socials, a enfortir les relacions existents i a demostrar preocupació per les noves;

6) Expressar agraïment tendeix a inhibir la comparació social i l’enveja;

7) Practicar la gratitud és incompatible amb les emocions negatives i pot reduir o evitar sentiments com la ràbia, l’amargor i la cobdícia;

8) La gratitud, per altra banda, ens ajuda a superar  “l’adaptació hedonista (el màxim enemic del benestar), el fet que ens acostumem de seguida a les coses bones, deixant de fruir d’elles al cap de poc temps. El fet d’agrair les coses que ens van passant, sense donar-les per suposades, fa que les fem més presents i no ens hi acostumem tan fàcilment.


Per tal d’aconseguir tots aquests beneficis, Lyubomirsky proposa fer diferents activitats. Es tractaria d’escriure una vegada per setmana, per exemple, sobre tres o cinc coses per les que estem agraïts. Podem pensar en el que sabem fer bé, en el que ens agrada, en els objectius que hem aconseguit, en les persones que es preocupen per nosaltres o ens ajuden, etc. Una altra possibilitat seria reflexionar o meditar sobre cada un dels objectes de la nostra gratitud o expressar gratitud directament a una persona concreta (per exemple, a través d’una carta donada a mà).


Totes les activitats que puguin suposar agraïment aconseguirien activar el que Elaine Fox anomena “cervell optimista”, obrint-nos al moment present i a emocions positives associades amb el Sistema de Plaer.


Bona pràctica!                           

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada