Passa al contingut principal

Entrades

S'estan mostrant les entrades d'aquesta data: novembre, 2011

Canvi, creixement emocional, lideratge

La crisi ens remet a la necessitat de tenir en compte el moment de canvi per tal de generar oportunitats de creixement personal. I aquestes oportunitats passen per tenir en compte el benestar emocional de les persones implicades i la possibilitat de generar dinàmiques positives i creatives. Tal com explicava David  Bornstein en el seu llibre “ Cómo cambiar el mundo ”, un dels elements clau de les organitzacions que promouen un canvi social és que es cerquen formes de donar responsabilitat als nins i als joves en la resolució de problemes i en la presa de decisions. Això desperta entusiasme en ells i les ajuda a desenvolupar habilitats i confiança en ells mateixos. Aquest col·lectiu pot transformar la dinàmica de la comunitat: es tracta de crear una massa crítica que possibiliti aquest canvi. Bornstein descriu quatre pràctiques de les organitzacions innovadores: 1.      Institueixen i formalitzen sistemes i orientacions per escoltar als seus usuaris. 2.      Estan ober

Motivació i necessitats bàsiques

Les persones estem dominades per la recerca del plaer i l'evitació del dolor. Aquesta és l'herència dels mamífers, com també ho són els dos sistemes vitals bàsics que, de forma automàtica, sustenten aquestes conductes, les organitzen i les canalitzen. Aquests dos sistemes serien: ·        El sistema d’inhibició conductual orientat cap a l’evitació. La seva principal tasca seria protegir l’organisme dels problemes per la via d’inhibir qualsevol conducta que pogués portar a sentir dolor, malestar o qualsevol altra conseqüència indesitjable. Un dels seus components seria el denominat Afecte Negatiu, una dimensió que representaria la tendència a experimentar estats emocionals negatius, com la por, la ràbia, la tristesa, la culpa, el rebuig i la repugnància. ·        El sistema de facilitació conductual orientat cap a l’aproximació. La seva tasca principal seria encaminar l’organisme cap a situacions i experiències que potencialment oferissin plaer i recompensa. Aquest sis

Relaxació i emocions positives

Segons Barbara Fredrickson , una estudiosa de la positi vitat, les tècniques o teràpies de relaxació són efectives perquè cultiven o posen en marxa l’emoció de satisfacció ( contentment ). Aquesta emoció condueix a canvis cognitius que focalitzen l’atenció de la persona en fruir del moment present i integrar el que s’està experimentant en una sensació positiva del propi lloc en el món . Els exercicis de relaxació provocarien l’aparició d’un o més dels elements claus d’aquest estat emocional i, a través d’aquesta operació, crearien les condicions per experimentar aquesta emoció positiva. Les diferents tècniques de relaxació es basen en centrar-se en les situacions (com els exercicis d’imaginació guiada ), en experimentar determinades configuracions musculars (com en el cas de la relaxació progressiva ) o en arribar a una completa consciència del moment present (com en el cas de la meditació , de l' atenció plena , mindfulness , o de determinades tècniques basades en la re