Passa al contingut principal

Quan l'agost deixà de ser una festa



Jo tenia tres germans i una germana. I ara fa tres anys, en un mes d’agost, va morir-se el meu germà petit. No li tocava, era el petit... I va morir-se així com ho feia ell tot, de cop i volta, amb un canvi de ritme inesperat. El seu cor s’aturà. I no vam poder fer res.

El meu germà era una persona especial. De ben petit era un corcó, graciós, però un corcó. Plorava desconsoladament davant qualsevol contrarietat. Reia exageradament davant qualsevol nimietat. Tenia el record mundial de caigudes al brollador de la plaça i mai he vist algú amb tanta por quan suposadament volia mirar una pel·lícula de terror. No feia cas mai al que jo li deia (era la seva germana gran, per favor!) i tenia la capacitat de fer-te riure o enfadar amb una rapidesa increïble.

No va tenir mai mesura. Parlava, cantava, reia, feia bromes. En una casa de gent poc expressiva físicament, ell t’abraçava, t’estrenyia, t’empentava...Cridava l’atenció. Coneixia a tothom. De fet, mai cap nin del poble ha aconseguit tants gelats. De petit, en menjava uns quants cada dia. Convidat, és clar.

Es presentava als meus amics, saludava des de lluny quan veia que estava amb algú desconegut (“Holaaa! És la meva germanaaa!”), en feia broma a taula (“Na Paula té un novioooo!!!”)...Amb el meu germà Pere, aprofitaven qualsevol doi per fer-ne broma (“Ooooh! No en vol d’això perquè està gordaaa! Vacaaa, vacaaa, vacaaa!”).

Era el rei dels regals, dels detalls. Sempre se’n recordava dels aniversaris de tothom, de si estaves pendent d’alguna cosa, de si estaves preocupat o t’havia passat res...Quan feia vuitè i li tocava fer el viatge de fi de curs, se’n va adonar que els del meu curs a l’institut també en feien. A ca meva em van dir que només podien pagar-ne un i que jo ja hi havia anat a Primària. Ell va anar als pares i les va dir que ell suspendria i que jo me mereixia més el viatge. “Total, va dir, jo hi puc anar l’any que ve”. El meu germà gran va donar part de la seva paga per tal de que pogués anar-hi sense passar pena.

Moltes vegades, quan estem tots junts, tinc la sensació que falta algú. És com si pensés que som pocs. Quatre. Només quatre. A vegades, quan s’ha d’avisar als germans, encara penso que he deixat alguna cosa per fer. I, després, recordo que no hi és. Que, simplement, no hi és. Encara que la seva absència sigui tan palpable en les converses. A cap de taula, es col·locava, i, des d’aquesta posició estratègica, repartia bromes, insults pactats, compliments al nins...

Aquests darrers tres anys no he deixat de pensar en què hagués passat si fos jo o algú dels altres el que s’hagués mort. Em venia al cap la penada que hauria sentit, les nits sense dormir (qualsevol cosa li llevava la son, sempre era el primer en aixecar-se quan hi havia una excursió o quan estava preocupat per alguna cosa), les expressions de pena, la preocupació pels meus fills o els dels altres, pels pares...

I l’agost. El mes dels anys de tots dos. M’agradava l’agost. Ho celebràvem de manera conjunta, amb la família. Sempre van ser aniversaris lligats. I penso que mai tornarà a ser el mateix. Mai tornaré a sentir l’alegria neta de fer anys. Mai podré dir-li la fórmula del meu pare per a respondre les felicitacions: “en vida teva”. Faig anys i, encara que estigui profundament agraïda pel que la vida m’ha donat, encara que pensi que si em passés alguna cosa no deixaria de donar gràcies pels privilegis que he tingut (parella, fills, família, amics, feina...), estic trista. Estic trista perquè el meu germà petit no hi és. I sé, que a pesar de tots els dons dels que frueixo, mai l’agost tornarà a ser el mateix...

El meu pare ens va poder dir adéu a tots. Va esperar a tenir l’habitació de l’hospital plena de fills i néts per a poder anar-se’n. Va deixar-se anar sense angoixa. Va aturar-se de respirar. El meu germà no va saber mai que estava a punt de morir-se. Tot va passar de cop. Jo sé que ell sabia que l’estimàvem tots. Ho sabia. Però mai li vam poder donar les gràcies per tot el que ens va donar, per tot el que ens va fer riure, per totes les vegades que ens va acompanyar, per totes les vegades que ens va ajudar, per tot l’amor que ens va demostrar...

Gràcies

Comentaris

  1. M'ha emocionat molt aquest escrit,,,,no solsament pel sentiment que hi ha en cadasquna de ses paraules,,,,,,sino perque el meu germa petit va marxar tambe de sobte,fora despedir-se ni poder despedir-nos nosaltres d'ell.....Em sento tan identificada amb les teves paraules que has aconseguit no me senti sola en aquest dolor de perdua que tenim tots els que quedam quan es el petit el que marxa,Gracies Paula......moltes gracies

    ResponElimina
  2. Amb llàgrimes que rodolen per les meves galtes, emoció continguda i quasi sense paraules... Gràcies Paula! Gràcies M. A.

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars d'aquest blog

Les fortaleses personals

Martin Seligman, el màxim exponent de la Psicologia Positiva, presentava en el seu llibre “ La auténtica felicidad ” la seva teoria sobre les fortaleses, característiques de la personalitat que ens permeten aprendre, fruir, estar alegres, ésser generosos, solidaris i optimistes. L’avantatge de conèixer aquells trets que ens permeten generar estats positius és que si identifiquem les nostres fortaleses podem planificar les nostres activitats de forma que es manifestin el màxim possible i, així, entrar en el cercle virtuós de les emocions positives . Seligman parla de 24 fortaleses que s’agrupen en els següents apartats: saviesa i coneixement, valentia, humanitat i amor, justícia, temprança i, finalment, transcendència . En la seva web www.authentichappiness.org es pot trobar tot el qüestionari. La saviesa i el coneixement suposen una puntuació sobre la curiositat, l’amor pel coneixement, la capacitat de judici, l’enginy, la intel·ligència social i la perspectiva .

7 coses que hem d’aprendre sobre les emocions

Les persones amb agilitat emocional  “són capaces de tolerar alts nivells d’estrès i de resistir els embats, mentre encara continuen implicades, obertes i receptives. Elles entenen que la vida no sempre és fàcil però continuen actuant d’acord amb els seus valors més profunds i persegueixen les seves metes més grans a llarg termini. Experimenten sentiments com la ràbia i la tristesa –i qui no?- però les afronten amb curiositat, autocompassió i acceptació. I, més que deixar que aquests sentiments les guiïn, les persones amb agilitat emocional es centren de manera efectiva –amb tots els seus defectes- en les seves ambicions més elevades” https://benestaremocional.blogspot.com.es/2017/02/agilitat-emocional.html “Kashdan  i Biswas-Diener expliquen que quan el cervell emocional es posa en marxa i s’inicia una resposta d’alarma o ansietat es produeixen una sèrie de coses: es millora la percepció, amb una visió amplificada, que permet veure coses que estan a una gran distància, i una es

Estimat Pere, avui fa 6 anys...

“Si la mort és una pregunta, nosaltres mirem de respondre-la pensant en la teva com a indicació de que hem d’acceptar el que ve, hem de fer el millor pels altres i hem d’intentar aprendre del que ens va passant. I, també, com ens recorda Maria Konnikova en el que ella anomena “El gran farol”, hem de fer com si, al final, tinguéssim prou força per fer-ho bé, el millor possible.” https://benestaremocional.blogspot.com/2022/07/estimat-pere-avui-fa-5-anys.html “Tal dia com avui, dos dies abans de morir, els de pal·liatius van dir-te que la vida s'escolava del teu cos de manera definitiva... I vas enfonsar-te unes hores per tornar a renéixer amb més força per tal de poder despedir-te de tothom, de dir les darreres paraules, de tancar la teva història i la que havies compartit amb nosaltres... Vas donar les gràcies i vas dir que estaves molt content de la família, de cada un de nosaltres...” https://benestaremocional.blogspot.com/2020/07/estimat-pere-ara-fa-3-anys.html “En Pere,